Review: Garmin Virb Elite Action Camera

Informatie testcondities

De Garmin Virb Elite is getest bij mountainbiken en windsurfen in Nederland. In de bijgevoegde video zijn beelden  te zien gemaakt met de Garmin Virb Elite (te herkennen aan de teller graphics overlay in beeld) en ook beelden gemaakt met GoPro Hero 3+ (zonder graphics overlay).

Review

Het nadeel van elke action camera die uitkomt is dat het altijd vergeleken zal worden met de GoPro, toch de moeder aller actioncams. Als je daarom op dezelfde specs en op dezelfde manier een ander soort camera op de markt brengt, loop je altijd een beetje achter als het gaat om het bouwen van het merk, de community er omheen en de technologische voorsprong van GoPro. De 4k waarmee je kan filmen met de GoPro (nu met de nieuwe Hero 4 zelfs bij 30fps) overstijgt ruimschoots de kwaliteit van de maximale 1080 instelling van de Garmin Virb Elite en ongeveer alle andere action camera’s, maar de Virb brengt ook iets dat de GoPro niet heeft, namelijk integratie met GPS data. En als je dat vet vindt, zoals ik, dan is de Garmin een geweldige camera.

Garmin is al jaren een gevestigde naam in de wereld van GPS devices, en die ervaring brengen ze dan ook naar de camera en doen dat uitstekend. De key feature is dat de Garmin Virb elite zelfstandig gps data registreert en in de editing suite van Garmin die gratis te downloaden is, kan je deze data in de vorm van graphics overlay over je video heen leggen. De kilometer teller in je video van een snelle rak ruim aan de wind of een versnellingsmeter op je downhill; ik vind het geweldig om te zien en ook te weten precies hoe hard ik ga. Maar ook route en hoogte informatie leg je met gemak over de video heen.  Daarnaast is het mogelijk (in de test niet gedaan) om hartslag meters of andere devices die beschikken over ANT+ technologie (variant op draadloze connectiviteit) te koppelen aan de Virb terwijl deze filmt, zodat deze data ook in de gpx file wordt meegenomen die je gebruikt bij de graphics overlay. Dus je hartslag, g-krachten, stappen teller en andere data kunnen een aanvulling zijn op je video. Waardoor de kijker nog meer en intenser de actie kan beleven en snappen wat er echt gebeurt.

Ik moet daarbij wel zeggen dat in de films die ik heb gemaakt ik in de editing er tegenaan ben gelopen heb dat de gps data niet altijd goed wordt overgenomen waardoor de verkeerde snelheid te zien is in de editing suite (zo heb ik volgens de data 235 km per uur gefietst door het bos en een val gemaakt bij 4 km/h).

Dit kan komen door bugs in de editing suite. Het is wel cruciaal dit goed te krijgen. (Addendum per 31 november 2014: de editing suit bugs zijn opgelost en data integratie werkt goed).

Zeer groot nadeel waar ik ook tegenaan liep, is dat als je de data niet importeert naar de Virb Edit suite, maar de films overzet naar een map, je de gpx files niet automatisch mee importeert en dus kwijt bent. Belangrijk om de GPX files ook van je Garmin Virb af te halen. Deze staan onder een apart “GPX” map op de Garmin.

Als de gps integratie goed werkt, is het een grote pre over de GoPro of andere action cams op de markt. Alleen de Sony Action Cam 2 heeft ook gps functionaliteit.

Daarnaast heeft Garmin geprofiteerd met de ervaring van alle mounts en accessoires die in de loop der tijd zijn verschenen voor action camera’s. Ik heb verschillende items kunnen testen oa de bandbevestiging voor hoofd, de schoudergordel , polsband, steun voor fiets/grote buis, bandbevestiging voor helm met ventilatie openingen en alle onderdelen zijn van hoogwaardige materiaal, zijn mooi en robust gemaakt.

Wel liep ik in het water aan tegen het feit dat de aandraai schroeven zo stevig vast zitten dat als je door vermoeidheid net wat minder kracht heb in je handen of minder grip hebt doordat alles nat is, ze soms bijna niet los te krijgen zijn. De camera zelf heb ik tijdens het surfen zonder de duikbehuizing, die je optioneel bij kunt kopen, kunnen gebruiken. De camera is waterdicht tot een meter onderwater waar die een half uur tegen kan zeggen de specificaties. In mijn geval heb ik dat niet hoeven ervaren, maar de camera lag regelmatig in het water, en bleef het uitstekend doen.

Nog enkele opvallende punten aan de camera voordat we nog kort kijken naar de audio en video kwaliteit:

• een hele handige feature is de grote schuifknop voor het aan en uit zetten van de camera. Deze zit op de zijkant en mid action kan je deze makkelijk vinden en gebruiken.
  • de camera lens zelf is bol, wat een gegeven is voor een wide angle lens, en heeft als plezierige bijwerking dat in mijn ervaring water makkelijk wegloopt van het midden van de lens. Bij vlakke oppervlakten, zoals bij de water casing van de GoPro willen wel eens net druppels zitten die je achteraf in editing pas opmerkt en die ene perfect shot volledig verpest.
  • Bovenop de camera heeft de Garmin een klein 1,4 inch “Chroma” scherm. Laat je niet misleiden door de afbeeldingen van dit scherm op marketing materiaal: deze is veel minder goed dan die foto’s doen vermoeden. Het beeld is helaas redelijk flets en in de zon moeilijk te zien. Maar in veel andere gevallen is het wel ideaal om je shot goed te framen zonder dat je omwegen via je telefoon app moet nemen.
  • De batterijduur tot slot is geweldig. Veel langer dan de GoPro 3+ heb ik tot nu toe niet een keer zonder power op de camera gezet. Erg fijn voor langere sessies op het water of een berg.

Tot slot de audio en video. Hier legt de Garmin het helaas wel nog af tegen de GoPro. De audio was ik niet erg over te spreken, pikt niet veel op en is erg gevoelig voor windruis. Wat betreft de video is maximale instelling voor de Garmin 1080 bij 30fps. 1080 refereert aan de beeldgrootte (pixeldichtheid) van 1920×1080 en is de standaard voor full HD beelden. De 30 frames per seconde worden belangrijk op het moment dat je beeld in je edit wil vertragen tot slomo beelden. Hoe meer frames per seconde, hoe verder je het beeld kan vertraging zonder dat het schokkerig wordt. Eigenlijk kan je met 30fps niet echt goede slomo beelden krijgen. 60fps is het minimum waarbij je niet verder dan 40% kan vertragen voordat beeld schokkerig wordt. De Garmin heeft de mogelijkheid om 60fps te schieten maar wel bij resolutie van 720p. De meeste concurrerende actioncams filmen wel 1080 bij 60fps. Hierin is er nog ruimte voor verbetering waarbij wel gezegd moet worden dat de compressie op de Garmin minder is dan veel anderen waardoor de helderheid en scherpheid van het beeld zeer goed is. Het kleurenspectrum van de video ook mooi en natuurlijk, de standaard witbalans instellingen vind ik goed. In laag licht omstandigheden doet de Garmin het ook erg goed.

Conclusie

De Garmin Virb Elite is een nieuwe aanvulling op de zich immer uitbreidende markt van action cams en kent veel concurrentie. Deze kan het vooral aangaan door de integratie van de gps data die echt veel toevoegen aan de video. Dit is echt een USP maar eigenlijk alleen bij die sporters die gps data leuk en interessant vindt. De audio en video kwaliteit kan en moet beter worden om ook op dat vlak de concurrentie aan te kunnen. Maar ook met de huidige instellingen is een geweldige film aangevuld met vette graphics overlay, goed te maken.

Als de software bugs zijn opgelost zal ik nog een videoreview plaatsen.

Pluspunten

• GPS data integratie met video, connectiviteit met externe sensoren
  • Goed behuizing, alles kwalitatief hoogwaardig en robust
  • Zeer goed beeldkwaliteit
  • Accessoires kwalitatief hoogwaardig
  • Geintegreerd beeldscherm

Minpunten

• Audio niet sterk
  • 1080p bij 30fps als maximale video instelling
  • Relatief zwaar
  • Editing suite bugs
Ik zou dit product ook adviseren aan mijn vrienden.
Voor meer informatie over het kiezen van de juiste Action Cam kijk ook op de Action Camera GearGuide.

Review overzicht

Gebruiksvriendelijkheid
Video
Audio
Gewicht / afmeting
Gebruikte materialen
Prijs-Kwaliteit
Software

Samenvatting

De Garmin Virb Elite is een nieuwe aanvulling op de zich immer uitbreidende markt van action cams en kent veel concurrentie. Deze kan het vooral aangaan door de integratie van de gps data die echt veel toevoegen aan de video.
Mark Stokmans
Mark Stokmans
Since I can remember I have been very active in many different sports: started with baseball, tennis and riding later hockey, football, running and aikido. In addition, since twelve years old I've been into actionports: at first windsurfing, later climbing, inline skating, snowboarding, mountain biking. With the first action cams coming onto the market I've been making action sports videos. Furthermore, I've worked in the sports industry since 1990, sports marketing, media and live TV and until the end of 2016 at the Dutch Olympic Committee. Besides being partner in GearLimits I work as a digital freelancer. Based in the Netherlands, Married with Children (11 and 13 years old)