Review: Specialized Purgatory Grid MTB Band

Laatst had ik een interessant gesprek met Bart Brentjens over wat je eigenlijk wel of niet van een fiets kan reviewen. Omdat, naast het frame, de performance van een fiets enorm afhankelijk is van alle bewegende onderdelen die je in allerlei variaties en constellaties op je fiets kunt monteren. Daarom leggen wij de nadruk in reviews vaak op wat een frame wel of niet doet en hoe het voelt.

Naast dat frame zijn er eigenlijk maar een paar onderdelen die echt significant bijdragen aan de performance van een fiets: zo is de group set en drive train, waar natuurlijk veel verschillen zitten en ook altijd onderwerp zijn van verhitte discussies, niet per se super bepalend. Verschil in kwaliteit voel je wel in hoe snel en soepel iets schakelt, en op de langere duur merk je ook wat duurdere groepen brengen. Maar de meeste goede groepen schakelen prima, en veel beter of sneller ga je er niet van of mee rijden.

Banden daarentegen bepalen voor een heel groot deel het gevoel van de fiets. De breedte natuurlijk en de tred of het profiel van banden. Daar zitten enorme verschillen tussen en beïnvloeden hoe snel je fiets gaat, hoe goed het gript in bochten, hoe het tractie houdt op verschillende ondergronden. Dit voorjaar gaan we dan ook meer aandacht besteden aan banden en wat die doen voor jouw rit.

We beginnen met de review van deel 1 van een mooie bandenset van Specialized. Twee verschillende banden voor en achter. Vooral omdat het voorwiel gewoon een andere rol heeft dan het het achterwiel en dus andere dingen moet kunnen. Het voorwiel moet grip hebben en scherp sturen, het achterwiel moet kunnen poweren, tractie houden maar zonder teveel rolweerstand om je fiets snel door de trail duwen.

Op het voorwiel had ik de Purgatory 2.3 inch en op het achterwiel hadden we de Specialized Ground Control 2,3 inch. (Hiervan volgt later een aparte review.) Beide robuuste dikke banden die goed bij het soort fiets pasten waar ze op zaten (enduro fiets). De Purgatory moet echt grip leveren en met zijn sterke wand constructie kan ook goed de druk na sprongen goed opvangen. Op een vorige fiets waarmee ik wat drops op straat deed kreeg ik met regelmaat lekke banden bij het neerkomen, totdat ik de Purgatory erop zette. Daarbij zat de Purgatory overigens op mijn achterwiel. Kan dus ook.

Beide banden zijn echte trail banden die erop gericht zijn om heel veelzijdig te zijn. Met vrij open noppen profiel waardoor de band weinig tot geen modder vasthoudt in het profiel.

Purgatory Grid (voorband)

De Purgatory heeft redelijk wijd uiteenstaande noppen en de zijkanten van de band om als je fiets meer platlegt in bochten, nog steeds grip te houden. Vooral in de vele vlakke bochten op nederlandse trails geen overbodige bochten. Wil je die op snelheid kunnen nemen dan moet je  je fiets echt in een goede hoek krijgen en is die grip op de zijkanten hard nodig. De noppen die over het midden van de band lopen zijn ook vrij geprononceerd, weer gericht op grip bij sturen. Het was goed te voelen hoe de Purgatory zich echt in de trail bijt, en de sterke zijwand constructie geeft veel stabiliteit. Ook bij minder lucht in de band gaat de band niet snel rollen.

Als de ondergrond te los wordt (zoals echt zandgronden) merk je wel dat de Purgatory bijna teveel gripped, en echt diep de zand in bijt. Ik herinner me een stuk trail waarbij het recent geregend had en je door een wat hardere onderlaag met de banden diep het zand in sneed. Onder die omstandigheid liep toch het profiel vol zacht en plakkerig zand.

In alle eerlijkheid is dat een omstandigheid waartegen geen band is opgewassen. Wellicht dat je met een echt slick-achtige XC band hier minder van zult hebben, en als je de banden iets zachter voert dan ik deed, zal je wat meer float op dit soort ondergrond hebben. Maar het blijft altijd lastig.

De band rolt voor en trail gerichte band best wel lekker door. Het groffere XC werk kan je dus ook goed met de Purgatory rijden.

Tot slot heb ik al best wat kilometers met de band gereden, maar de noppen blijen fier overeind, de randen zijn nog scherp, en slijtage lijkt nog amper ingezet te zijn. De band is foldable dus je kunt het ook als reserve meenemen in je auto of rugzak op langer rides.

Conclusie

Kortom, de Purgatory is een zeer veelzijdige band, je kan het achterop voeren, maar op het voorwiel deed de band het ook heel goed. Met lekker veel grip en niet het gevoel dat er veel rolweerstand op zat. Een band dat het op Nederlandse trails met zachte losse bosgronden erg op zijn plaats is maar ook op bergachteriger terrein het goed heeft gedaan.

Purgatory Grid

Mountainbike band

Adviesprijs: € 42,90

[vc_btn title=”SHOP DE PURGATORY GRID” style=”flat” shape=”square” color=”black” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.specialized.com%2Fnl%2Fnl%2Fpurgatory-grid-2bliss-ready%2Fp%2F132802%3Fcolor%3D228481-132802|||”]

Review overzicht

Grip
Snelheid / Rol weerstand
Stabiliteit
Duurzaamheid / Slijtage
Prijs-Kwaliteit
Mark Stokmans
Mark Stokmans
Since I can remember I have been very active in many different sports: started with baseball, tennis and riding later hockey, football, running and aikido. In addition, since twelve years old I've been into actionports: at first windsurfing, later climbing, inline skating, snowboarding, mountain biking. With the first action cams coming onto the market I've been making action sports videos. Furthermore, I've worked in the sports industry since 1990, sports marketing, media and live TV and until the end of 2016 at the Dutch Olympic Committee. Besides being partner in GearLimits I work as a digital freelancer. Based in the Netherlands, Married with Children (11 and 13 years old)