Videoreview: Sony AS200V Action Cam

De markt van Action Cams is in korte tijd ontploft. Heel veel aanbod van allerlei verschillende merken, hele nieuwe en ook klassiekere merken. Waarvan Sony er een is. Wij waren erg nieuwsgierig naar de kwaliteit die dit gerenommeerde merk zou brengen en kregen de gelegenheid om de Sony AS200V te testen.

De camera hebben we getest tijdens verschillende MTB ritten in bos en op strand, temperaturen tussen 5 en 15 graden celsius. Ook getest tijdens snowboarden in Saas-Fee in zwaar weer, temperatuur -10 maar ook zonnige omstandigheden.

De Review

Het eerst wat opvalt aan de Sony is de slanke en ranke bouw van de camera. Zeker zonder de waterdichte case is het echt heel licht (93) gram en klein. Met een koppelstukje kan je makkelijk de “naakte” camera monteren op alle mounts van Sony. Door zijn vorm is de camera ook erg goed op de zijkant van je hoofd of helm dragen. Ik heb een persoonlijke voorkeur voor deze positie in tegenstelling tot het monteren bovenop je helm, alhoewel die positie eigenlijk betere balans op je helm oplevert. Maar goed dat de Sony AS200v zo licht is.

LiveView

SonyAS200V.008Sony heeft wat mij betreft dé oplossing bedacht voor de uitdaging van het leveren van een scherm bij een action cam. In een eerder stuk heb ik toegelicht waarom ik het monteren van een scherm op de camera zelf tamelijk onpraktisch vind. Hoofdreden is dat als je de camera op jezelf monteert, of een “selfie stick” je helemaal niks hebt aan een scherm op de camera. Daarom vond ik de oplossing van Sony ideaal: een remote scherm, die zij de LiveView afstandsbediening noemen, die je op je pols kunt dragen en via wifi verbindt met de camera. De verbinding tussen de twee is, eenmaal ingesteld, heel erg snel, en heel betrouwbaar. Geen enkele keer is het níet gelukt om te “pairen”. Vervolgens kan je de camera bedienen, zowel het menu en alle instellingen als het aan en uit zetten. En belangrijkste van allemaal, je kunt zien wat je filmt. Zelfs on the run.

SonyAS200V.005Overigens lost de live view ook twee tekortkomingen van de AS200V op. Het bedienen van het menu op de camera zelf is namelijk niet erg handig. Daarnaast vind ik de aan en uit knop niet praktisch. Deze is klein en verzonken, en zeker met handschoenen aan en de camera op je hoofd is het soms flink zoeken voordat je de knop hebt gevonden.

Enige nadeel van de LiveView is dat het wel de accuduur van de camera verkort. Daarbij gezegd is deze nog best indrukwekkend; ik heb bijna 2 uur non stop de LiveView verbonden gehad met de camera voordat de accu van de camera leeg was. Waarbij ik niet de volle twee uur filmde.

Videokwaliteit

De AS200V filmt maximaal 1080×1920 pixels op 60 frames per seconde. Full HD op een goede snelheid dus. Geen 4K! Dat heeft de grote broer X1000v wel, maar is dan ook wat hoger geprijsd. Staar je echter niet blind op 4K filmen, (lees hierbij de kanttekeningen bij 4K) op dit moment is 1080 bij 60fps echt ruim voldoende, alhoewel 120fps nog beter is (betere slomo’s). Dus video specs zijn in orde. Bij veel licht is het beeld dat de AS200v levert echt heel mooi; scherp, mooi witbalans, goede verzadiging, prima. Bij minder licht is de scherpte van het beeld net wat minder. Wat op zich logisch is, maar wat wel nog beter zou kunnen. De camera filmt erg stabiel (SteadyShot beeldstabilisatie) en er is betrekkelijk wienig beeldruis bij lagere licht omstandigheden.

Audiokwaliteit

De Sony AS200V heeft een stereo microfoon die op de voorkant van de camera gemonteerd is. Zoals bij veel camera’s, aangezien wat je film meestal de bron is van het geluid dat je wilt hebben. Nadeel hierbij is dat het bij hogere snelheden (bv op de mountainbike) erg veel windruis oplevert. Als dit minder is merk je wel dat de microfoon heel gevoelig is (op een goede manier) en het natuurlijke geluid mooi weergeeft.

Software/App

Sony levert een bijkomende app, twee zelfs, waarbij ik even moest ontdekken welke ik moest gebruiken. Er zijn er namelijk twee, een met de toepasselijk naam “ActionCam” en een met de minder toepasselijk naam “PlayMemories”. In beide apps kan je je beelden terugkijken (kan ook met de LiveView), in de ActionCam app kan je handmatig een film monteren en in de PlayMemories kan je de app zelf automatisch een filmpje laten maken. Hierin lijkt het een beetje op de TomTom Bandit app, maar net als bij die app blijkt het automatisch laten monteren van een goede highlight film toch niet makkelijk. Ook de highlight films uit de Sony voldoen wat mij betreft niet.

Dan heb je ook nog desktop software. Ook weer twee opties: Action Cam Movie creator en Play Memories Home. Met de eerste kan je data graphics toevoegen aan je beelden (hoe hard je ging, hoe ver, je route en nog meer) en een film ervan monteren. Werkt op zich prima, maar een echte uitgebreide editing suite is dit niet per se. Ik heb zelf beelden met de data overlay vanuit de software geëxporteerd en vervolgens in mijn vaste software -Final Cut Pro- gemonteerd. Final Cut Pro is echter een nogal prijzig programma, dus daarbij is de mogelijkheid die de gratis Sony software biedt wel een redelijk alternatief.

De Play Memories Home Suite begint iets anders, maar doet eigenlijk hetzelfde, met de zelfde user interface als de Action cam movie maker. Mij niet helemaal duidelijk waarom er twee suites bestaan.

Mounts & Hardware

Mounts

SonyAS200V.002Zonder goede mounts kan je eigenlijk vrij weinig met je action cam. De Sony heeft voldoende geschike mounts van goede kwaliteit. De koppel mechaniek van de mounts is dezelfde als op reguliere foto of video statieven, een eenvoudige moer waarmee je de camera, als deze in de waterdichte casing zit direct kunt mounten, of via het koppelstukje als je de camera zonder casing gebruikt.

Hardware

De camera zelf is van een sterk kunsttof gebouwd, met een zeer brede, 170 graden, ZEISS® Tessar®-lens. Voor brede panorama shots is het een magnifieke lens, en gedurende alle actie pakt het een mooi compleet beeld. Enige wat mij opviel is dat de “fish-eye” achtige vervorming aan de randen van het shot wel heel sterk is als voorwerpen dichterbij de camera zijn. Dit merkten we bij filmen van mountainbiken in het bos. (zie daarvoor de video review.)

De camera heeft een achterklepje waardoor je toegang krijgt tot de accu en de slot voor de Micro SD kaart. Het viel mij daarbij wel op dat het mogelijk is om de SD kaart verkeerd om hier in te steken. SonyAS200V.004Maar ook kan de kaart, als deze wel goed is ingestoken, soms wat scheef in de slot zitten zonder dat je dat goed merkt aan de positie van de kaart zelf. Dat geeft dan een wat onduidelijke foutmelding als je het klepje sluit en probeert te filmen. Ik moest echt een paar keer hannesen om erachter te komen dat dit het geval was. Daarna goed gelet op het goed plaatsen van de kaart en geen problemen meer gehad.

Conclusie

Ik ben erg tevreden over de Sony AS200V. Zeker voor de prijs waarop het op de markt is, is het een erg goede koop. Ik zou willen dat ik op mijn andere action cams ook een LiveView had! Ik zou hem daarom zeker aanraden aan mijn vrienden.

Voordelen

• LiveView afstandsbediening
  • Licht en handzaam, ranke bouw
  • Goede video kwaliteit
  • Mooi kleurenspectrum, over het algemeen goed scherp beeld
  • SteadyShot

Nadelen

• Menu bediening op de camera
  • Windruis bij hogere snelheden
  • Iets minder scherp bij laag licht
  • Editing software kan sterk verbeterd worden.

Prijs:

De adviesprijs van Sony voor de AS200V is vanaf € 300,- inclusief de LiveView Afstandsbediening. Ik heb op internet lagere prijzen gezien maar daarbij was het niet duidelijk dat de LiveView er ook bij zat. Let daar dus goed op.

[vc_gallery type=”flexslider_fade” interval=”3″ images=”7916,7915,7910,7912″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self” img_size=”full”]

Review overzicht

Video
Audio
Gebruiksvriendelijkheid
Software/App
Gewicht/Afmeting
Gebruikte materialen
Prijs-Kwaliteit
Mark Stokmans
Mark Stokmans
Since I can remember I have been very active in many different sports: started with baseball, tennis and riding later hockey, football, running and aikido. In addition, since twelve years old I've been into actionports: at first windsurfing, later climbing, inline skating, snowboarding, mountain biking. With the first action cams coming onto the market I've been making action sports videos. Furthermore, I've worked in the sports industry since 1990, sports marketing, media and live TV and until the end of 2016 at the Dutch Olympic Committee. Besides being partner in GearLimits I work as a digital freelancer. Based in the Netherlands, Married with Children (11 and 13 years old)