Review Specialized Ground Control MTB Band

Banden zijn een essentieel onderdeel van je fiets, waarbij de dikte, profiel, noppen en rubber compound allemaal elementen zijn die bepalend zijn voor het gedrag van je band. Daar zitten enorme verschillen tussen en beïnvloeden hoe snel je fiets gaat, hoe goed het gript in bochten en hoe het tractie houdt op verschillende ondergronden.

Eerder publiceerden we de review van de Specialized Purgatory Grid. Tegelijk met deze band op het voorwiel, reed ik ook met de Ground Control op mijn achterwiel, een set-up die je op meer fietsen van Specialized zult tegenkomen. De Ground Control is wel echt een andere band dan de Purgatory. Dat is ook niet vreemd, aangezien een voorwiel gewoon ook een andere rol heeft dan het het achterwiel en dus andere dingen moet kunnen. Het voorwiel moet grip hebben en scherp sturen, het achterwiel moet kunnen poweren, tractie houden maar zonder teveel rolweerstand om je fiets snel door de trail duwen.

Specialized Ground Control Sport

Zowel de Purgatory 2.3 inch die ik op het voorwiel had als de Specialized Ground Control 2,3 inch op het achterwiel zijn het beiden robuuste dikke banden die goed bij de trail bike / enduro bike waar ze op zatten.

Beide banden zijn echte trail banden die erop gericht zijn om heel veelzijdig te zijn maar met een hang naar wat groffer terrein. Met vrij open noppen profiel waardoor de band weinig tot geen modder vasthoudt in het profiel.

Ground Control Sport

De Ground Control Sport heeft een minder diepe profiel dan de Purgatory Grid en ook de noppen zijn anders qua vorm en plaatsing. Waar de bij de Purgatory ze scherp zijn gesneden en onder een hoek op de rolrichting zijn geplaatst, zijn de noppen van de Ground Control Sport min of meer rechthoekig, met minder scherpe randen en allemaal haaks op de rol richting.

Ook is de rubber compound wat harder en stugger dan bij de Purgatory Grid. Hierdoor biedt de band minder rolweerstand dan de Purgatory Grid, wat je in je achterband graag hebt. De zijnoppen staan wel weer lekker diep naar de rand om ook op je achterband in scherpe bochten die grip te houden. Ik merkte wel dat zijwaartse grip op bv nattere wortels minder is, dan glijdt de Ground Control weg totdat de zijnoppen de grond weer pakken. Iets waar meer banden moeite mee zullen hebben.

Na aardig wat ritten merk ik wel iets van slijtage. De randen van de noppen zijn wat minder scherp. De rubber compound is wat harder dan de Purgatory, en toonde desondanks meer slijtage. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik veel meer met mijn achterrem doe, en dat ik ook regelmatig op straat bezig ben met wat technische oefenen en dat er wel eens een slipje met het achterwiel bij zit. ?

Conclusie

Kortom, ook de Ground Control Sport is een veelzijdige band die lekker dorrolt met wat extra bite in bochten. De combinatie met de grippy Purgatory Grid voor en de wat hardere snellere Ground Control Sport achter is top. Zoals gezegd in de review van de Purgatory is het een set die op Nederlandse trails met zachte losse bosgronden erg op zijn plaats is. Hoe de Ground Control Sport het in de bergen doet hebben we niet kunnen testen.

Ground Control Sport

Mountainbike band

Adviesprijs: € 19,90

[vc_btn title=”SHOP DE GROUND CONTROL SPORT” style=”flat” shape=”square” color=”black” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.specialized.com%2Fnl%2Fnl%2Fground-control-sport%2Fp%2F130993%3Fcolor%3D228492-130993|||”]

Review overzicht

Grip
Rolweerstand
Stabiliteit
Duurzaamheid
Prijs-Kwaliteit
Mark Stokmans
Mark Stokmans
Since I can remember I have been very active in many different sports: started with baseball, tennis and riding later hockey, football, running and aikido. In addition, since twelve years old I've been into actionports: at first windsurfing, later climbing, inline skating, snowboarding, mountain biking. With the first action cams coming onto the market I've been making action sports videos. Furthermore, I've worked in the sports industry since 1990, sports marketing, media and live TV and until the end of 2016 at the Dutch Olympic Committee. Besides being partner in GearLimits I work as a digital freelancer. Based in the Netherlands, Married with Children (11 and 13 years old)