Review: AEE Magicam S71 Action Camera

Van AEE kregen we bij GearLimits de gelegenheid om het topmodel van Magicam voor de introductie van Magicam in Nederland, te testen. De S71 is sinds kort in nederland te koop voor de prijs van € 299 (afgeprijsd vanaf € 399.) Als de originele prijs van € 399 wordt gehanteerd is de S71 dus iets duurder dan de GoPro Hero 4 Silver Edition.

Testcondities AEE Magicam S71

De camera is getest op waterdichtheid in verschillende zwembaden in Nederland tot een diepte van ongeveer 5 meter. Verder is de camera met mountainbiken en snowboarden, tevens in Nederland, (borstelbaan) mee geweest. Aan echt extreme weersomstandigheden is deze dus niet blootgesteld. We hebben echter wel goed kunnen kijken naar de gebruiksvriendelijkheid bij verschillende activiteiten en

Review

IMG_3563Het is bijna onmogelijk om bij het testen van een actioncam niet de vergelijking te maken met GoPro, toch de marktleider en trendsetter op dit gebied. In het geval van de Magicam is dit helemaal verleidelijk omdat de camera ook qua uiterlijk veel weg heeft van een GoPro. Belangrijk verschil is wel dat de Magicam veel groter is dan de GoPro, zeker als het meegeleverde scherm op de achterzijde van de Magicam is geplaatst.

Qua gewicht is de Magicam een van de zwaardere actioncams die ik heb mogen gebruiken. Zonder scherm en met behuizing heb ik de Magicam gewogen op  de Magicam 111 gr (niet de 116 incl scherm die de site als specificatie aangeeft). Mijn GoPro Hero 3+ zonder scherm maar met behuizing heb ik gewogen op 63g. Wel een groot verschil die vooral gaat meetellen als je de camera bv op je hoofd draagt zoals in de mountainbike test. Daarbij moet gezegd worden dat de Garmin Virb Elite grofweg hetzelfde gewicht heeft als de Magicam.

Video specificaties AEE Magicam

De videospecs van de Magicam zijn prima op orde: 60fps bij 1080 (Full HD), 120fps bij 720, 15fps bij 4k; zeer vergelijkbaar met de GoPro 4 Silver Edition. Met deze specs laat de Magicam ook andere concurrenten in dit segment achter zich. Wat wel opviel is dat de beeldkwaliteit bij terugkijken, alhoewel prima scherp, wel iets “bleek” was. Het is niet veel, maar het betekend wel dat je in editing wel wat bij moet kleuren als je een meer contrastrijk beeld wilt. Lichtgevoeligheid is prima. Onder water in niet heel goed verlichte zwembaden blijft het beeld “crisp”. De beeldhoek is 147 graden, minder dan de 170 graden van de GoPro Hero 4. Hierdoor krijg je wel minder het fish-eye effect.

Audio

De camera heb ik met en zonder behuizing gebruikt, waarbij zonder behuizing de audio prima in orde is. Enige nadeel is wel dat de windruis bij tijd en wijle wel erg overheersend wordt. Met de behuizing om de camera is er amper iets van stem laat staan omgevingsgeluid te horen. Magicam heeft daar wel een oplossing voor bedacht, waarbij er een microfoon is bijgeleverd met een lang koord dat met en waterdichte koppeling is aan te sluiten op de camera. Helaas heb ik niet de gelegenheid gehad om deze te testen. Ik heb ook mijn vraagtekens bij het gebruiken van een externe microfoon onder water; maar bij gebruik met behuizing op het droge zal de audio prestaties zeker ten goede komen.

Gebruiksvriendelijkheid

In een eerdere blog over de uitgekomen GoPro Hero 4, heb ik al vraagtekens gezet bij de zin en onzin van schermen die je in het geval van deze camera’s (zowel de GoPro als de Magicam) achterop de standaard camera kan zetten. Kern van die gedachte is dat als je POV shots maakt, je geen tijd of gelegenheid hebt om op een scherm te kijken zonder enorm te crashen (althans bij action sports). Deze overweging geldt ook in dit geval, waarbij ik wel heb gemerkt dat bij het filmen van andere personen dit een zeer groot voordeel oplevert en het scherm van de Magicam is qua kwaliteit gewoon goed te noemen. Er zit ook een digitale zoom (10x) op de camera, waardoor je bij het filmen van anderen goed kunt inzoomen op details. Ik ben zelf niet heel erg fan van digitale zoom omdat de kwaliteit van het ingezoomde beeld altijd verslechterd. Maar bij voldoende licht verminder je dit effect en kan handig zijn om toch voorwerpen dichterbij te halen.

IMG_3482Wat ik wel een zwakke plek vond is dat zonder scherm je geen toegang hebt tot het menu. Dat betekend dat je je specs niet kunt wijzigen als je het scherm er niet op hebt zitten. Bijkomen nadeel hiervan is, dat als je de camera aanzet, het scherm ook aangaat. Ook als je niet aan het opnemen bent. Dit zuigt ook je accu leeg. Al met al is dit wel een minpunt aan de camera.

De menu structuur en bediening vond ik zelf erg onoverzichtelijk. Ik hou er erg van als de bediening to the point en simpel is. Met zo min mogelijk knoppen. Het menu van de Magicam bedien je met 7 knoppen, allemaal geplaatst op de rand van het scherm.

Tot slot zijn er andere keuze’s gemaakt waar ik me niet helemaal in kon vinden:

• Zo is er een aparte opname-aan knop en een aparte opname-uit knop. De aan-koop zit op de voorkant van het toestel, de uitknop op de bovenkant.
  • Daarnaast is er een aparte switch voor het aan en uitzetten van de camera, en die kan je alleen omzetten door de camera uit de behuizing te halen. Dat is heel erg onhandig als je met watersport bezig bent of in koude/vochtige omstandigheden. Zo gauw je de behuizing zou openen komt er vocht aan de binnenkant van de behuizing en da krijg je niet makkelijk meer weg. Alternatief is de camera volcontinu aan laten staan, wat niet fijn is voor een overigens prima accu.IMG_3480
  • Er is een switch op de voorkant van de camera dat de “G-Sensor voor automatisch starten en stoppen van opnames” activeert. Dit lijkt super handig, omdat je alleen dus bij een versnelling de camera aanzet (dus als de actie begint), maar deze staat zo gevoelig afgesteld dat de camera om de haverklap, ook bij simpelweg wegleggen van de camera, begon te filmen. Deze heb ik dus snel weer uitgezet.

Conclusie

Het is altijd goed om veel keuze te hebben en de Magicam S71 is een prima toevoeging aan het assortiment van action cams op de markt. Op zichzelf een prima, robuust, goed gemaakte camera met dito performance. Er zijn duidelijke keuze’s gemaakt voor bedieningswijze die ik onlogisch en onhandig vindt, deels kan dat een kwestie van wennen zijn. Er is out-of-the-box gedacht met de digitale zoom en de externe microfoon, maar of dit het verschil gaat maken is de vraag. Om action te filmen is de camera prima, ook onder water (tot 100m waterdicht) zal de camera werken. Vooral omdat onder water het grote gewicht van de camera minder nadelig uitpakt.

Voor meer informatie over het kiezen van de juiste Action Cam kijk ook op de Action Camera Gear Guide.

Adviesprijs: € 399,- afgeprijsd naar € 299,-

Ik zou dit product niet adviseren aan mijn vrienden.

Review overview

Gebruiksvriendelijkheid
Geluidskwaliteit
Beeldkwaliteit
Gewicht / afmeting
Gebruikte materialen
Prijs - Kwaliteit

Summary

Het is altijd goed om veel keuze te hebben en de Magicam S71 is een prima toevoeging aan het assortiment van action cams op de markt.
Mark Stokmans
Mark Stokmans
Since I can remember I have been very active in many different sports: started with baseball, tennis and riding later hockey, football, running and aikido. In addition, since twelve years old I've been into actionports: at first windsurfing, later climbing, inline skating, snowboarding, mountain biking. With the first action cams coming onto the market I've been making action sports videos. Furthermore, I've worked in the sports industry since 1990, sports marketing, media and live TV and until the end of 2016 at the Dutch Olympic Committee. Besides being partner in GearLimits I work as a digital freelancer. Based in the Netherlands, Married with Children (11 and 13 years old)

Read also