Recensie E.O.F.T. 14/15 – Deel 2

Leuk die verhalen van de producers, maar wij hebben de films gezien en vertellen jou in onze eigen woorden hoe leuk het dit jaar weer was!

Dit is Deel 2 – lees ook Deel 1

De E.O.F.T. was in 2007 voor ons het eerste outdoor-filmfestival dat we bezochten. Sindsdien komen er steeds meer outdoor-festivals die zich op een bepaald terrein specialiseren, bergfilms, nog meer bergfilmsklimfilmswatersportfilmsgolfsurffilmsski- en snowboardfilms en freeskifilms. Het specifieke aan de E.O.F.T. is juist de breedheid van onderwerpen. We hebben in de loop der jaren al een heel spectrum aan extreems voorbij zien komen. Om één voorbeeld te noemen, de slackline documentaire ‘Sketchy Andy’ was erg ontzagwekkend en grappig tegelijk. Steeds denk je weer dat het niet nóg gekker of extremer kan, maar E.O.F.T. is er opnieuw in geslaagd om een bijzonder programma samen te stellen.

De voorstellingen in Nederland zijn nog niet afgelopen, de tour is vorige week begonnen met twee voorstellingen in Amsterdam, vandaar dat we jullie nu al onze nabeschouwing kunnen geven. Misschien nog net op tijd zodat je het zelf kunt gaan zien op een van de volgende locaties.

Nog steeds is het vak van outdoor-filmrecensent erg eenvoudig; we hebben nog nooit een film af hoeven branden. Het aanbod wordt steeds groter, maar op alle outdoor-filmfestivals in Nederland krijgen we het neusje van de zalm gepresenteerd waaronder verschillende awardwinnaars uit diverse categorieën. Het is alléén máár móói. Ben je door ons algemene enthousiasme nog niet overtuigd, lees en kijk dan verder.

DE FILMS

RAD COMPANY

…is een ruige mountainbikefilm met Brandon Semenuk en z’n RAD COMPANY. In zwart-wit slomo’s is dat al spectaculair. Maar even later komt dezelfde scène in kleur op normale snelheid voorbij en dan is het net zo imposant, alleen op een heel andere manier.

Door hun kleding, protective gear en het robuuste uiterlijk van de mountainbikes lijken het net motorcrossers. De mooiste scènes spelen zich af op een half beboste berghelling. Er is een parcours gebouwd met heel grote ramps op, over en tussen oude voertuigen en machines van de lumberjacks.

De aanloop vanaf de berghelling zie je meestal niet maar de bikers komen daardoor wel met hoge snelheid op de ramps af en maken enorme sprongen die veel weg hebben van stunts uit de freestyle motocross.

NOBODY’S RIVER

Vier vrouwen hebben gezocht naar de langste rivier ter wereld die nog niet onderbroken wordt door stuwdammen. Ze kwamen uit bij de Amur rivier die onder meer door Mongolië loopt. Het wordt een tocht van enkele maanden en duizenden kilometers. De dames zijn gewend aan ruiger water, maar deze tocht stelt ze voor heel andere problemen. Zoals het navigeren door het vlakke terrein van de rivier met al haar zijarmen en eilandjes, die halfweg al op een immense delta lijkt.

Voor ons was de film wel iets te Amerikaans. Misschien is het allemaal oprecht, maar alle dansjes, de clichés, en het gespeel met de camera, het was even leuk maar ’t werd ons iets te veel van het goede. Niettemin, petje af voor de afgelegen avontuurlijke sportprestatie die de dames hebben geleverd.

THE FROZEN TITANS

… is de film met de mooiste titel en de meest extreme condities. Ijsklimmer Will Gadd heeft de achterwand van de Helmcken Falls in British Columbia op het oog. De beklimming vindt plaats in een groots decor. De wand achter de waterval is sterk overhangend en onstabiel; ’s Zomers onneembaar maar de spray van de waterval zorgt voor een ijslaag op de wand die een winterbeklimming wel mogelijk maakt. Ieder voordeel heeft zijn nadeel: door de spray worden ook kleding en klimtouwen snel en steeds weer met een dikke laag ijs bedekt, al met al zeer barre omstandigheden.

CAVE CONNECTION

… is een fascinerende film over speleologie. Je moet er maar zin in hebben, onze hobby zal het nooit worden. En dat het allemaal niet erg glamoureus is realiseren de speleologen zichzelf ook. Ze maken de vergelijking met bergbeklimmers die triomfantelijk in het zonlicht op gigantische prachtig besneeuwde bergtoppen staan: Daar valt esthetisch gezien niet mee te wedijveren, door grotten kruipen doe je echt hoofdzakelijk voor jezelf. Speleologen zijn ‘vakidioten’. Het enthousiasme van de cavers trekt ons niet over de streep maar is wel zeer oprecht. Zij genieten er wél van, ‘Just squiggle your way through.’ is een regelmatig terugkerend zinnetje.

De film gaat over de zoektocht van Kieran Mckay naar een verbinding tussen de grottenstelsels Nettlebed en Stormy Pot op het zuideiland van Nieuw Zeeland. In beide stelsels gaat een team onderweg en er wordt gepoogd contact met elkaar te maken met klop- en rooksignalen en een goedaardig felgroen poeder dat ze in een ondergrondse rivier strooien. De kerosinerook wordt door het andere team enthousiast opgesnoven. En ze raken helemaal in extase wanneer ze een felgroene waterval ontdekken: er is dus een verbinding tussen de stelsel, maar waar? Hoe het afloopt moeten jullie zelf maar gaan bekijken, we geven niet alles weg.

AFTERGLOW

Deze co-creatie van Sweetgras-Productions en Philips is regelrechte oogporno. Freeskiers in LED-suits; in glow-in-the-dark zeegroen en babyblue dalen ze als michelinmannetjes af door de bossen. Het wordt één gróót kleurenspektakel!

PURE

Nog meer dames! Mooi! We zijn niet voor een vrouwenquotum, maar we zien graag superstoere sports-chicks dingen doen die wij nooit zouden kunnen of durven. PURE is een productie van Shades of Winter. Erg mooi beeld,niet veel verhaal. Maar dat komt omdat deze film de 8 minuten durende trailer is van de 52 minuten durende full length film. Het is dus ‘slechts’ een voorproefje van hetgeen Sandra Lahnsteiner en haar all-female freeskiing team in Japan en Alaska laten zien. Ze dalen af van heel steile hellingen, en de lagen poeder waar ze doorheen stuiven … zóó dik hebben wij het nog nooit gezien.

Marc Janssen
Marc Janssen
In m'n jeugd waren fietscross en boompjeklimmen mijn favoriete sporten. Nu doe ik vooral aan rennen, zwemmen, wandelen, skaten, en zo af en toe skiën, windsurfen, klimmen.